Tuesday, May 3, 2011

..:: aku redha ::..

post ni aku update untuk aku luahkan apa yg da terbuku dalam sanubari aku sejak sekian lama... Astaghfirullah, aku mmg da byk lalai sebelum ni... sehinggalah aku diberi dugaan yg tak mampu aku pikul... tapi benar apa yg diriwayatkan, Allah tidak akan menguji kita melebihi kemampuan kita sendiri. Dia akan menguji kita dengan melihat kepada kemampuan kita menempuh dan menghadapi dugaan yg diberikan. Aku patut lebih bersyukur dengan apa yg telah terjadi... aku harap aku akan jadi lebih tabah, lebih matang, lebih rasional dalam apa yg aku lakukan slps ini. perkara yg lepas usahlah dikenang... yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan... aku berdoa semoga aku lebih bersemangat dan lebih tabah menghadapi hari-hari mendatang. perjalanan hidup masih jauh, sekarang ni aku di uji dengan dugaan yg kecil, cuba tempatkan diri aku sendiri pd org-org yg telah di uji dengan dugaan yg lebih berat...  tak dapat aku bayangkan... 


aku tak mahu menyimpan dendam apatah lagi bermusuh dengan sesiapa... hidup di dunia ni cuma sekali... berbuat baik, berfikiran positif, dan pandang ke depan... jangan toleh ke belakang lagi... byk lg perkara yg menggembirakan dan menyenangkan hati menunggu di hadapan. dengan dugaan yg diberikan kepada aku, membuka minda aku yg selama ini separa sedar akan keikhlasan manusia, kekhilafan diri sendiri yg tak mampu membahagiakan org lain... aku mmg tak mampu, aku mmg tak layak... semoga aku menjadi lebih tabah dan lebih matang dalam membuat keputusan lps ni. Allah itu Maha Adil, what goes around will turn around... jangan beratkan kepala dengan perkara-perkara silam yg menjadi sejarah hitam buat diri sendiri... masa lampau adalah sejarah buat kita untuk dikenang dan direnungkan bukan untuk di ulang... masa hadapan adalah sesuatu yg harus kita corakkan dan aturkan... insyaAllah, kalau niat kita baik, Allah akan permudahkan... kita tak perlu mengeluh dengan apa yang terjadi, tapi perlu bersyukur dgn apa yg dimiliki. at least, pengalaman yg memeritkan ini bukan semua org dpt rasainya... 


pada ketika aku rasa seperti aku dikhianati dan dikecewakan, aku berdoa semoga aku takkan mengkhianati dan mengecewakan org lain... sebab yg kukuh untuk berbuat demikian kerana aku sendiri pernah rasa betapa peritnya dikhianati dan dikecewakan... manusia, manusia... tak pernah rasa puas dengan apa yg dimiliki... ada sesetengah manusia suka dan bahagia dengan menyakiti dan memusnahkan hidup org lain demi nafsu nya sendiri... manusia jenis inilah yg selalu mementingkan diri tanpa memikirkan perasaan org lain... segala pengorbanan di balas dengan penipuan, kecurangan, keegoan, dan sebagainya... Aku doakan manusia dalam kategori ni berbahagialah dengan perbuatan anda... anda sudah matang untuk berfikir dan keluar dr kotak pemikiran yg sempit dan tak bertamadun... 


kadang-kadang aku rasa mcm x logik lak... pd sesetengah org, bila dia disakiti, dikhianati, di tipu, di curangi pada hubungan masa lampau, tapi membalas segala keperitan dan kesakitan itu pd hubungannya masa kini. apakah motif sebenar makhluk itu? adakah dgn membalas segala keperitan itu terhadap org lain dpt puaskan hatinya sendiri? mungkin makhluk jenis ni hanya akan merasa puas jika dia dpt memperbodohkan dan menjadikan org lain sebagai mangsa keadaan. memusnahkan impian dan hidup org lain bermakna satu kejayaan buat dirinya... mmg wujud manusia seperti ini di muka bumi Allah yg terbentang luas... Semoga Allah memberi petunjuk serta hidayah kepada manusia semacam ini. harapan aku, perbaiki diri aku sendiri ke arah yg lebih baik... kepada teman-teman, mmg benarlah seperti yg di uar-uarkan sebelum ini... thanks for ur support... Salam~

No comments:

Post a Comment