Wednesday, May 25, 2011

..:: HiDup Aku pEnUh WaRnA WArNi::..

ahaksss... hari ni aku nak kongsi serba sedikit tentang life aku dengan korang semua... actually, aku ni x sampai pun sebulan setengah grad sbgai LLB holder... b4 graduation, aku ingatkan aku akn bercuti lame cam graduan2x yg lain... tp mmg xsangka, meleset sekali firasat aku itu... hehu... life sgt2x lah bz dgn jadual yg sgt padat, mampat dan mcm2x lg lor... aku ingat lg, br 2hari slps final xm, aku da sibuk isi borang SPA, sibuk cari tempat chambering, tanpa aku duga semuanya follow the flow skg ni... Man proposes but God disposes, right? kita merancang mcm2x, tp Allah juga lah yg menentukan... lately aku mmg sgt2x sibuk, dgn driving class, cooking + bakery class, wat clearance utk dptkn RL + full transcript from UIA, persiapan interview kat Jabatan Peguam Negara, dgn test JPJ lg... Alhamdulillah, pd hari ini, byk yg telah aku settlekan... Allah permudahkan jalan bagiku  untuk menempuhi hari-hari sebelum ni... 

Antara byk2x perkara yg ade dlm list kat atas tu, interview with AGC (Jabatan Peguam Negara) tu lor yg plg mencabar... mana tak nye, panel-panel temuduga tu diketuai Tan Sri Abd Ghani Patail sendiri, dgn Peguamcara No 1 Datuk Idrus Harun, Ketua Pendakwaraya Dato' Tun Abd Majid Tun Hamzah & 3 org lagi... actually, interview tu under green harvest programme. means that AGC yg minta nama-nama student drpd pihak UIA untuk ditemuduga untuk post Peg. Undang-undang. alhamdulillah, semuanya telah pun selesai... i've done my responsibility to attend that interview & now, i've to focus on other matters... ahaksss... Aku jugak sangat-sangat bersyukur kerana aku baru sahaja lulus dalam ujian JPJ pd 24hb Mei 2011... Alhamdulillah... akhirnya aku sudah boleh memandu!!! haha... at least, itu salah satu pencapaian aku dlm hidup selain tamatkan pengajian ijazah sarjana muda dlm bidang perundangan, menghadiri kelas masakan, dan mcm2x lagi...

Minggu depan, insyaAllah aku akan mulakan satu lagi fasa baru dlm hidup dengan menjadi Peguam Pelatih di salah sebuah firma guaman yg tertua di Malaysia iaitu di Maxwell Kenion Cowdy & Jones. Aku harap sangat byk pengalaman yg boleh aku timba sepanjang proses latihan dalam kamar... hehu... sebelum ni aku dah buat Law Attachment Program di Mahkamah Rendah Syariah Ipoh, dan byk pengalaman berharga yg aku dapati sepanjang bekerja di sana... Sesungguhnya pengalaman mematangkan seseorg kan? kita akan jd lebih tabah, lebih berdedikasi dan lebih bermotivasi jika kita selalu bermuhasabah diri... yg penting, we must have our own determination in life. u must have ur own target to achieve in life... 

Besides, aku harap sgt da xde lagi sape-sape yg tegur aku begini, 'hawa, knp ur malay cam worst je?' "u've to practice a lot in bm meh". 'hawa, kamu kena ubah cara percakapan kamu', 'hawa, awak kena berlatih supaya bahasa melayu lebih bagus dr sekarang'...' awak kena belajar cakap bhs melayu dgn betul'. 'hawa, kenapa bhs melayu awak teruk sgt? walaupun sy indian, tp sy rasa my malay is better than u'... ARGHHHHHH.... aku rasa aku cakap malay ok je... aku dpt A1 tau dlm bhs melayu time SPM dolu2x... pernah ade seorang tu tegur aku bila aku ckp BM spm aku A1, "memang la time SPM awk dpt A1, tp tu penulisan, awk xde masalah bila menulis dlm bhs melayu, tp bila awk cakap melayu, berterabur, hancusss"... sob37x... Aku ingat lagi, time aku kena baca charge sheet @ kertas pertuduhan pada si tertuduh bagi kes jenayah, selesai je aku baca pertuduhan dan tanya pengakuan bersalah drpd tertuduh,registrar mahkamah terus ckp kat aku " cakap mcm omputih"... aku lak blur je lps tu then membe aku bgtau, Yang Arif sendiri tny dorg, "knp hawa baca kertas pertuduhan mcm tu? kalau x selesa baca dlm bhs melayu, dia blh baca dlm bhs inggeris... tu pun kalau tertuduh tu faham bhs inggeris".... perghhh.... down gile aku... tp tak mengapa, aku rasa aku da imrpove a lot... hahaha... wuteva lor...

Semalam pun same gak, time aku test JPJ, pegawai JPJ tu asyik duk potpetpotpet je spnjg aku drive kat jln raya... tegur bhs melayu aku teruk... compare aku dgn wifey dia keturunan siam yg fasih berbahasa melayu, terer mkn budu, makan durian bagai... sepanjang aku drive, aku ckp je melayu, dia yg asyik ckp BI. then tegur aku itu ini... tp xpelah, teguran tu utk kebaikan aku jugak kan... disebabkan ramai sgt yg da tegur cara aku bercakap, aku try lor utk improve... untuk kebaikan semua org tak kira tua muda, budak kecik, kurus, gemuk, putih, gelap dan yg sama waktu dengannya... 

cam byk lak yg aku kongsikan dgn korang ari ni... mcm membebel tanpa arah tujuan pun ade gak... hahaha... aku chow dulu lor erh... jumpa lagi di lain lembaran! Assalamualaikum wbt...

No comments:

Post a Comment