Wednesday, February 9, 2011

..:: KeLUaRgA baHaGiA + HiDuP bAhAgIa = MaKaN sUaP-mEnYuAp ::..

Salam buat semua... Harap sume nya sihat-sihat belaka erh... Lambat pulak aku update new post ari ni... Maklum lah, seharian suntuk aku bz dgn kuliah, dgn dua discussion petang & malam, lps tu kena attend talk dr Senior Assistant Registrar (High Court)  lg... Bg talk sampai kul 10.30mlm... haisshhhh... sape yg boleh focus meh time-time cmtu... tambah lak lps talk aku kena bergegas pg discussion EPS lg... Dgn kelaparan, keletihan, di serang gastrik tetibe, aku gagahkan diri juga attend sume discussion... Alhamdulillah, aku dpt jugak tempuhi hari ini dgn kesibukan dan kesesakan yg melanda diri dan mindaku ini... Tentu korang tertanya-tanya kan ape maksud topic post aku ari ni... topic tu tetibe muncul dlm pikiran aku ketika aku tgh menikmati nasi goreng ayam td... Ahaksss... actually topic kat atas tu tak bermaksud pape pun... adakah makan suap-menyuap antara satu sama lain akan menyebabkan hidup kita lebih bahagia dan seterusnya dapat membentuk keluarga bahagia? Maybe yes maybe no... hehehehe.... cam xde kaitan le pulak... org kate xde link or connection at all... Nak moved on la...  Ari ni aku dengar banyak cerita-cerita yg  berkaitan dengan ragam manusia yg bergelar student... Ada yang mempunyai masalah apabila bekerja secara berkumpulan... mmg susah sangat kalau takde cooperation bila nak start buat kerja kan... Then pasal org yg xpernah langsung nak pikir kan tentang perasaan dan hati org lain.... asyik pikir perut, hati, limpa, daging, dan diri sendiri je... aku rasa kebanyakan org tentu pernah merasai semua ni... terpaksa berdepan dgn kerenah manusia yg ragam nya byk mengalahkan berjuta-juta bintang di langit... pepatah ade menyebut, rambut sama hitam tp perangai lain-lain (betul ke pepatah ni?) huhu... tu je da cukup untuk tunjukkan lumrah manusia mmg memiliki pelbagai ragam dan sikap... skg ni takpe la sebab aku masih lg bergelar student, bila aku da grad kelak, lagi la aku kena bercampur dgn pelbagai lapisan dan golongan masyarakat, klien, officer, majikan lg... Perghhh... kalau sekarang ni mental aku tak kuat untuk menghadapi dugaan yg mendatang, apatah lagi bila aku da bekerja nnt ye tak? 

Tetibe lak aku teringat pengalaman aku semasa wat law attachment kat Jabatan Kehakiman Syariah dulu... Best gak mengimbau saat-saat suka dan duka ketika itu... sepanjang aku practical, macam-macam ragam dan kerenah manusia yg aku kena entertain... Tambah lak kalau time aku kena jaga kaunter kat ofis Mahkamah Rendah Syariah... Ekceli Mahkamah Rendah Syariah ni selalu deal dgn kes-kes yg melibatkan perceraian (tak kira sama ada cerai secara fasakh, ta'liq, cerai biasa, khulu'), melibatkan pengesahan lafaz cerai yg biasa nya isteri diceraikan secara sms, akibat pertengkaran, disebabkan provocation dr pihak isteri... Selain tu jugak, Mahkamah Rendah Syariah ni deal dgn kes-kes faraid, nafkah anak, pendaftaran nikah di luar negara... itu sume di bawah kategori kes-kes sivil... bagi kes-kes jenayah syariah lak, selalunya melibatkan kes-kes khalwat, berpakaian tidak sopan, berlagak seperti perempuan, kahwin di luar negara tanpa kebenaran mahkamah, lafaz cerai luar mahkamah, hamil tanpa kebenaran??? ishhhh.... yg last tu x termasuk erh... Sepanjang aku practical, mmg selalu jugak kena deal dgn clients yg panas baran, yg maki hamun mahkamah yg mulia itu, ada jugak yg menangis-nangis, ada yang lebam-lebam, yg paling aku ingat seorg perempuan malang yg diceraikan suaminya ketika dia baru shj melahirkan bayi yg berumur satu hari... perempuan tu terpaksa berjalan hampir 13kilometer ke mahkamah syariah dgn keadaan pucat, berdarah kerana baru sahaja bersalin semata-mata untuk membuat pengesahan lafaz cerai di mahkamah. kesian tul aku... bayi tu pun masih merah lg time di bawa ke mahkamah... Selama ni aku ingatkan aku je de masalah, tapi bila aku practical kat situ, dala masa satu hari tu boleh mencecah angka dlm 20 org yg datang nak bercerai dengan pelbagai alasan dan sebab musabab yg terlalu peribadi untuk dikongsikan bersama... Dengan pengalaman aku sepanjang menjalani law attachment kat jabatan kehakiman syariah dan mahkamah rendah syariah tu, aku dapat belajar macam mana nak kawal emosi, bersabar, aku dapat improve cara aku berkomunikasi dgn clients... yang penting bila kita deal dgn clients, kita mesti dgr sume cerita dorg,   bagi nasihat dan ajar mereka procedure yg perlu mereka ikuti apabila mahu berurusan dgn pihak mahkamah.... yang paling best tentulah saat aku perlu baca kertas pertuduhan atau 'charge sheet' untuk tertuduh bagi kes-kes jenayah... tentu sekali ia merupakan pengalaman yg paling berharga bagi aku. Mendengar alasan penghakiman dan mempelajari prosedur-prosedur mahkamah mmg pengalaman yg paling manis buat aku sepanjang practical. Mengenal dan mempelajari ragam dan kerenah manusia membuatkan asam garam kehidupan menjadi lebih menarik ditambah dengan rencah yg perlu di gaul sebati menjadikan ia sebagai satu kelebihan kita mengenal dan menghalusi diri seseorg itu... InsyaAllah, aku akn praktik kan bila aku da praktis nnt... Dibawah aku ade selitkan gambar aku sekeping dua time aku practical dulu... Layannnn....





No comments:

Post a Comment