Thursday, March 10, 2011

..:: baran ohhh baran ::..

hehehe..pfffht
Salam... Hari ni aku nak luahkan kejap isi hati aku dlm blog ni... korang pernah tak rasa yang diri korang ni dalam kategori pemarah, cepat melenting, cepat berprasangka buruk pd sumone yang selalu khianati kepercayaan yg korang bagi pada dia? bak kata omputih, "betrayal begins with trust",aite? aku ni dalam kategori seperti yg disebutkan di atas tu lah... aku pun tak tau nape aku ni cepat sangat melenting... orang-orang tua kata sape cepat marah, cepat jugak lor sejuk nya... aku pun confuse kadang-kadang... aku cepat melenting if ade sumthing yg tak kena pd mata aku... tapi tak boleh lawan dgn sifat amarah aku pada makhluk yg sorang ni... aku pun tak tau nape aku cepat sangat bengang dgn dia ni... maybe dia ni byk wat salah pd aku ke, tak pun sbb aku look like a dumbest person in the world bila aku dgn dia ni... rasa mcm diperbodohkan pun ade... bila aku asyik ingat-ingat perkara yg lepas-lepas dia pernah buat pd aku, terus aku pun moody tak tentu pasal... xtau mcm mana nak overcome this prob :(

Sekarang ni aku rasa daripada aku menambah dosa dengan lepas geram pd dia dan kedut di muka aku ni, better aku mengelak dari dia... aku tak nak la berdendam ke ape dengan makhluk yg satu tu, cukup-cukup lor ape dia dah buat pada aku selama ni... semua org di sekeliling aku cuba yakinkan aku supaya hindarkan diri dari makhluk tu, cuma aku ni celik tapi buta agaknya... celik tp buta? wadehel is that? aku tahu dia mcm mana tapi still jugak bg peluang dia berubah... da tak terkira rasanya peluang yg aku bagi kat makhluk tu. tapi haremmmm.... tak boleh blah langsung... ibarat susu dibalas tuba... mcm tulah manusia kan... tak tahu menghargai... sekarang ni aku taknak bengang-bengang tak tentu pasal, life must go on, hindari diri dari segala perkara yg boleh merosakkan masa depan, elakkan dari berhubung langsung dgn makhluk tu, doakan saja yg terbaik buat dia dan doakan semoga Allah cepat-cepat lupus kan dia drpd ingatan aku... I have to think positive by now and move on... yeah!!!

Pengalaman aku tu patut nya aku jd kan pengajaran untuk masa akan datang... insyaAllah, berita gembira akan menyusul tahun depan... yippiiiiieeee!!! harap segala perancangan berjalan dgn lancar, insyaAllah... sekarang ni sebelum aku tempuhi fasa lain dalam hidup aku tak lama lagi, lebih baik aku fikirkan cara untuk relaks kan diri, cool kan diri aku daripada pikir perkara yang tak mendatangkan manfaat serta faedah buat diri aku, jalani hidup dgn tabah, sentiasa fikir positif,  kena kuatkan mental stamina dan buat yg terbaik dalam hidup... apa yg menjadi fokus utama aku skrg tentulah study... aku nak jugak belajar atasi rasa cepat melenting aku ni. how to control this anger??? pagi td time tutor evidence law aku dengar tazkirah yg pd pendapat aku sangat berguna untuk dipraktikkan... apabila kita idamkan sesuatu setelah gigih berusaha, jika kita dapat apa yg di idamkan tu ucapkan lah 'astaghfirullah'... kalau tak dapat lak ucapkanlah 'alhamdulillah'... motif disebalik ucapan-ucapan tersebut seperti ucapan astaghfirullah jika kita dapat sesuatu yg di idamkan, 'semoga apa yg kita dapat tu akan jadikan kita lebih takut dan berhati-hati dengan apa yg kita dapat tu... supaya kita takde sifat sombong, takbur, salah guna kuasa dan mcm-mcm lg... bg ucapan yg kedua pula, jika kita tidak mendapat apa yg kita impikan, ucapkanlah alhamdulillah yg menandakan Allah menjanjikan sumthing yg lebih baik buat kita. tak pun disebabkan kita tidak mendapat apa yg di idamkan itu, kita terhindar dari rasa sombong, bongkak, riak, takbur, etc... 

Moral of the tazkirahnya sekarang, kita kena terima apa yg diberikan kpd kita seada-adanya... sifat Qanaah dlm diri tu sangat penting... maksud aku bukan nya cepat berpuas hati dgn diri sendiri tapi cuba bersikap sederhana... aku pun kadang-kadang tak aplikasi ni sume... cuma lepas tazkirah td aku mcm terhentak dr lamunan... berapa org yg tak melenting kalau apa yg di idamkan tak dapat... contohnya, da berusaha bersungguh-sungguh dalam berkempen untuk sesuatu position, tapi tak dapat, tentu lah melenting dan marah kan... berapa org sangat lor yg ucapkan Alhamdulillah jika berada dlm situasi mcm tu... Aku pun marah kalau camtu... hehehehehe.... tapi betul jugak kata lecturer aku, kita jgn cepat melenting, berfikir secara rasional, jangan beratkan kepala pikir perkara yg bukan-bukan... perkara yg penting perlu diberi keutamaan... abaikan saja jika org tu buat apa-apa pd kita as long as tak menjejaskan kita... kita tak kacau hidup org, knp mesti org tu kacau hidup kita kan? melainkan dia tu bangang + bengap + pendengki + busuk punya kaki... 


aku kena gak google untuk dapatkan tips atasi perasaan cepat marah aku ni... hehu! tapi cyesly,untuk berubah mmg amik masa tmbh kalau nak berubah attitude dr pemarah jd seorg yg co0l... it's not an overnite process to transform or change ourselves, aite? it is sumthing to do wif our heart... so, I have to start thinking that I am a co0l person from now on... ahakssss... aku mesti boleh punya, bukan Malaysia saja yg boleh tau... the biggest enemy is ourselves, not others... take how many time that I want to become a better person is not a crucial matter here, what is the most important thing, keep on trying to be a good person as I can... I am who I am... I dowanna be sumbody yg hipokrit... peduli kan kata-kata nista org... dah lor tak bagi support then nak wat kita jd lg down saja... wut's the purpose of doing that pun xtau lor... insyaAllah, aku akan cuba perbaiki diri aku... always being positive!!! kepada makhluk tu, all the best for you & may Allah bless you... 

No comments:

Post a Comment