Tuesday, March 15, 2011

..:: weekend yg sungguh bermakna ::..

..:: my h0met0wn ::..
Weekend baru-baru ni aku balik ke hometown aku, Ipoh... Sampai je kat Ipoh, aku pulang ke rumah ayah di Kuala Kangsar... Ahakssss, letih mmg letih... tapi weekend ni sangat bermakna wat diri aku... aku dapat jumpa parents, lepaskan rindu pd adik-adik kesayangan aku, luangkan masa bersama... perghhh, mmg syiok abesh... hari sabtu aku dan adik - adik aku ikut parents ke Taiping. Dorg nak pergi kenduri kawan lama dorg time dorg tinggal kat Sarawak 26 tahun lepas... Cuba bayangkan, bila da lame sangat tak jumpa, bila da jumpa amik mase lame benor nak berkongsi cite, imbas balik kenangan dolu - dolu... aku ingat ayah aku je yg happy dpt jumpa balik kwn - kwn lame beliau... ghope - ghope nya mak aku pun same gak... dua - dua bz bersembang dgn kawan memasing... aku dgn adik - adik aku jadi lor tiang pacak sepanjang kenduri tu berlangsung. bila nak balik, ayah aku cakap dlm kete, "kesian kome, terpakse jadi mangsa bila mak & abah jumpa kawan - kawan lame"... ahaksss... sabor jelah...

Malam tu, cadangnya aku dan sepupu - sepupu aku nak pg karok, tapi bapak sedara aku pulak tetibe masuk hospital... kitorg pun bergegas lor ke rumah Pak Uda... Bila sampai je kat umah Pak Uda, ambulan da sampai... dia dalam keadaan antara sedar dan tidak... nampak sangat tak sihat... then kitorg pg hospital follow d'ambulan... dalam mase sejam duk kat hospital, Pak Uda di tahan kat wad... kata doktor dia terlalu letih & maybe tersalah makan... Doktor de gak gtau kitorg yg bapak sedara aku tu da 2 tahun tak pergi wat rawatan atau cek darah tinggi... kali terakhir wat check up tahun 2009... tu lor masalahnya, bila da sakit kena lor alert, sentiasa wat check up, sentiasa makan ubat... skg ni da nampak ape effect nya bile kita memandang remeh perkara yg mustahak... betul tak?

Ari Ahad lak, aku ingat nak berehat je tapi pepagi buta sepupu aku call ajak attend kursus masakan / pembuatan kek kat kolej komuniti... dorg tak cukup partner... so, aku yg mamai ni pun setuju lor nak join memandangkan aku pun bukan mahir sgt memasak. pe salahnya kalau aku join je kursus tu kan? kursus pd ari ahad lepas belajar tentang cara - cara membuat pizza... ahaksss... walaupun aku tak suka sangat makan pizza, tapi best jugak tau belajar... tak susah sangat cara buat nya... yg penting, semua bahan kena lor ikut sukatan yg betul... baru menjadi... banyak jugak tips yg aku dapat drpd Chef tu... ape yg dapat aku katakan, aku mmg enjoy join kelas masakan mcm ni... family aku pun nampaknya suka je pizza yg aku buat tu... heee (n_n)... mak - mak sdare aku suruh aku balik kuale 27hb ni sbb nak suruh aku join kelas buat kek dan pastri tapi aku tak dapat lor nak join... jadual aku sangat pack tambah lak hujung bulan ni aku da start final exam... minggu depan je aku nak kena submit project paper, aku ada 3 TESTS ( evidence in syariah + Islamic Banking & Takaful + Evidence Law = mmg terbaik!!! I like it, ahaksss, ahaksss....)... InsyaAllah, bile ade kelapangan nnt aku tentu akan ikut mane - mane class memasak anjuran kolej komuniti tu... dapat lor aku belajar teknik masakan yg betul & jugak dapat tips - tips masakan drpd Chef yg berpengalaman.... hehehehe...

Kat bawah ni aku selitkan beberapa gambar aku time pegi kelas memasak last Sunday... enjoy!

memasak pes tomato

kacau jgn tak kacau... hehe

sapukan pes tomato atas doh yg da siap

heee... it's me...

taburkan seafood ats pes tomato yg telah di sapu pd doh

inilah pizza sinaran hati hawa yg belum siap... ahaksss...

taburkan potongan nenas yg dipotong dadu

2 jenis pizza (vegie + seafood)

tambahkan potongan bawang besar ya

taburkan mozarela + parmesan cheese ats pizza

siap untuk dibako... kita bako, kita bako!!! (n_n)

pizza yg sudah siap dibako... yummy....yummy...











No comments:

Post a Comment