Thursday, April 21, 2011

...:: semua org da kahwin... aku???? ::..

kahwin...ohhh...kahwin
ari ni aku approved teman-teman lame aku yg add aku kat FB.... mostly sudah mendirikan rumahtangga, ade yg sudah punya anak, ade pula yg bakal mendirikan mahligai bersame yg tersayang tak lame lagi... aku????? ntah ler... perasaan aku bile tgk teman-teman yg sudah pun atau bakal mendirikan rumah tangga? tentulah JELESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS nyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...... ahaksss... jeles aku tgk tau... apepun, aku doakan semoga teman-teman aku berbahagia selalu bersama family terchenta... semoga korang semua kekal hingga ke akhir hayat bersama suami, anak-anak, cucu, cicit, cocot (if any)... hehehehe... bile turn aku nak tiba pulak? wallahualam.... aku bukannye ape, just jeles tgk teman-teman aku yg da berkahwin & bakal mendirikan rumahtangga... tapi tak mengape, bg gadis-gadis di luar sane yg punya situasi seperti diriku ini, same-same lor kita tabah ye (konon-konon jerk)... belum sampai seru lagi, sbb tu belum bernikah... ahaksss... always think positive & be positive... Allah menciptakan manusia berpasang-pasangan, rite? so, dun worry, masa itu akan tiba jika dipanjangkan umur serta dimurahkan rezeki.... ade jodoh tak ke mane, ye tak?

..:: sakinah.mawaddah.rahmah ::..
ingat senang ke kahwin ni? ingat mcm main kawin-kawin time budak-budak dulu ke? fuhhhh, byk tau perkara yg kena dititikberatkan sebelum membuat keputusan untuk mendirikan masjid ni... kena pikir pasal tanggungjawab, kena pikir pasal taraf hidup, keperluan pasangan, kebajikan pasangan kena sentiasa terjaga, tu belum lg buat majlis persandingan... zaman sekarang ni majlis persandingan semuanya nak yang indah-indah, gilang-gemilang same seperti kos yg perlu ditanggung oleh kedua-dua mempelai... bukan itu saja tau, persalinan pengantin (tertakluk kepada berapa pasang baju yg hendak dipakai di hari pernikahan dan persandingan), kos pelamin, kos jamuan makan minum (catering,etc), kos hantaran, kos sewa dewan or ballroom... perghhhh, baju untuk pihak sebelah lelaki dan perempuan pun kalau boleh nak sepesen tau... tp tu sume terpulang kepada pasangan pengantin mengikut kemampuan, bajet dan selera memasing... ahaksss... the most important thing, buat dahulu yg wajib, cukup je SISWA, sudah termeterai lor ikatan yg sah antara dua insan... cewwaaahhh... nak buat majlis persandingan tu depends on the mrg couple themselves... yelah, org kate perkahwinan tu kalau boleh nak sekali je seumur hidup kan? so, nak lor buat yg grand-grand supaya hari itu menjadi kenangan yg terindah dlm hidup kita untuk dikenang di mase depan... tp berpada-pada ye, jgn sampai membazir pula... skg ni byk pakej-pakej perkahwinan yg offer pakej mengikut bajet pasangan yg berkahwin... orang kate pakej perkahwinan yg sesuai dgn selera pada kadar bayaran yg minima... ade ke??? mestilah ade... yg penting kena survey... kalau ler aku yg nak kawin ni, mesti amik mase setahun utk buat persiapan yg rapi... ngehngehngeh... 

pd si dia, jgn tunggu lelame, okai... bak kata lagu yg tgh tiptop skg, 'kalau berpacaran, jgn tunggu lame-lame, hantarkan rombongan meminang dgn segera... kalau terlambat kekasihmu disambar "buaya"'.... hehu.... so, konklusinya, perkahwinan ni something yg sgt2x serius in my humble opinion lor... kalau setakat tangkap muat or tangkap basah je kawin tu watpe kan? takde kemanisan dalam berumahtangga lor kalau mcm tu... yg penting pd aku, kena lor sekufu... kafaah tu sgt penting okai... tapi adat lor dalam berpasangan, saling melengkapi, compliment each other, seperti langit dan bumi, seperti malam dan siang, seperti daratan dan lautan.... semuanya berpasang-pasangan... yg penting kena ade toleransi, selalu muhasabah diri & jgn pentingkan ego sendiri... pd diri aku sendiri, jgn asyik dok buat pasai je dalam hubungan... be positive & try ur best to ensure that ur r'ship will be ended with ijab & kabul... Aminnn.... buat teman lame aku yg bakal melangsungkan perkahwinan nya tak lame lagi, NUR DIYANA WAHAB, i wish u "selamat pengantin baru"... i hope u will be happy ever after wif ur future hubby ya... 

Akhir kata, aku nak kongsi satu hadis tentang pemilihan pasangan dengan korang semua :


حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ حَكِيمٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تُنْكَحُ النِّسَاءُ لِأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَلِجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ
Ertinya: Wanita dinikahi kerana empat faktor. Kerana hartanya, nasabnya, kecantikannya, dan kerana agamanya. Maka, menangkanlah wanita yang mempunyai agama, engkau akan beruntung.

No comments:

Post a Comment